04/02/2013

Shopping Time!!!



Shopping selalunya dikaitkan dengan wanita. Kenapa wanita?

Kerana wanita suka mencuci mata melihat sesuatu yang menarik perhatian matanya terutamanya yang menepati citrasanya, designnya, warnanya dan bermacam-macam lagi. Ada pula wanita yang pergi ke pusat beli-belah hanya semata-mata untuk berjalan-jalan ataupun melepaskan tekanan.

Untuk ana mengatakan semua wanita suka bershopping, boleh jadi benar dan boleh jadi sebaliknya.Ada kategori wanita yang bukan kaki shopping tetapi hanya bershopping apabila ada keperluan. Dan ada pula yang benar-benar minat dengan shopping. Dengan kata lain shopping itu telah menjadi hobi yang sebati di dalam dirinya.

But in generally, semua wanita pergi bershopping. =)

Namun ada sesuatu yang perlu dirisaukan pada setiap diri wanita apabila melakukan aktiviti beli-belah iaitu nafsu. Nafsu ini boleh dipecahkan kepada beberapa kategori. Dalam konteks entri ini ana lebih fokus kepada nafsu untuk mebeli dan nafsu untuk memiliki sesuatu barang.

Ana tertarik dengan perbualan dengan tiga orang adik-adik semasa ana menemani mereka di sebuah shopping kompleks.

Ika : Kita selalu beli coat yang sama. Sama warna pula tu.
Ifa : Haah la. Hehehe...Kita kan berkongsi citrasa yang sama. Tapi untuk coat ni, aku tak tahu patut beli ke tak? Coat yang satu lagi ni pun lawa juga tapi nipis. Ah! Pening kepala.
Lia : Korang dah pilih ke?
Ifa : Belum. Lia, kau rasa aku patut tak beli coat ni? Warna dia lawa. Tapi aku nak coat yang itu juga. Kat tempat kita belajar tak ada coat macam ni.
Lia : Dalam almari kau, aku tengok kau dah banyak coat jenis ni dan sama warna. Yang satu ni pula, aku tengok kau tak ada lagi and warna dia pun kau tak pernah ada lagi.

-End-

Satu perkara yang ana kagum dengan adik-adik ini ialah, mereka saling mengenali antara satu sama lain. Tahu citrasa pakaiannya. Tahu apa kesukaan makanannya. Tahu apa yang kawannya suka buat pada masa lapang.

Yang keduanya, ialah mereka saling membantu kepada kebaikan.

Kebaikan?

Cuba kita fikirkan kembali pada senario tadi. Boleh jadi Lia kata,

" Beli je dua-dua. Bukan rugi pun."

Mungkin ada yang tidak nampak ia adalah satu pembaziran apabila memiliki kedua-duanya sekaligus hanya mengikuti nafsu semata-mata. Nafsu yang apabila diikuti, dikemudian harinya hati tetap rasa kosong.

Di zaman teknologi, pelbagai keluaran gajet yang telah tersebar luas ke serata dunia. Perkara yang paling obvious yang ana nampak sepanjang berada di bumi Uk ini ialah iphone. Masa first time ana fly, pada masa itu keluar produk handphone iphone 3GS. Tahun berikutnya iphone 4 dan tahun berikutnya dan berikutnya iphone 5. Di sini kita dapat melihat trend peningkatan teknologi yang semakin canggih.

Tidak dinafikan ana juga ada keinginan untuk memiliki. Ana tekankan sekali lagi iaitu keinginan bukan atas keperluan. Dan ana juga ada terfikir untuk beli Macbook Pro atas dasar sebab-sebab tertentu.

Tetapi ana tidaklah beli sekaligus. Sebaliknya ana banyak memikirkan kebaikan dan keburukannya. Bahkan ana banyak consult dengan housemates dan rakan-rakan yang ana kenal.

Kenapa ana berbuat yang demikian?

Cuba kita fikirkan apabila kita berada di pasar malam yang penuh dengan makanan yang lazat dan menaikkan selera untuk makan. Kemudian kita beli mengikut kehendak hati. Apabila sampai rumah dan makan, kita lihat makanan yang kita beli tadi tidak habis dimakan.

Begitu juga apabila kita membeli buku. Kalau kita sekadar membeli buku hanya mengikut kehendak, buku itu hanya berfungsi sebagai buku. Buku yang tidak disentuhi oleh tuannya.

Apa yang terjadi ialah berlaku pembaziran, tiada keberkatan dan jiwa pun jadi kosong. Kosong atas tindakan kita yang berlandaskan nafsu bukan berdasarkan untuk mendapat keberkatan Allah SWT.

Dalam hidup ini, kita tidak boleh hidup sorang-sorang. Kita perlu ada manusia-manusia yang sentiasa mengingatkan diri kita.

" ...saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." [Al-'Asr:3]
Cari teman yang pandai rasionalkan kembali emosi kita semasa beli-belah. Satu tips yang ana selalu gunakan apabila keliru atas kehendak atau keperluan. Syaitan sangat expert memanipulasikan manusia especially apabila kita berada di tengah-tengah jalan.

Satu perkara lagi yang ana selalu buat apabila shopping sorang-sorang, ana list barang yang hendak dibeli.

Selamat bershopping =)

1 comment: