24/05/2012

Hari Berganti Hari...

[Kredit]

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah...Segala puji bagi Allah yang masih memberi keizinan kepada diriku untuk bernafas di muka bumi-Nya dan memberi peluang kepadaku untuk melangkah ke arah perubahan.

[Ukhti S] : Lagi berapa jam lagi NA...

[Ukhti NA] : Berapa jam apanya. Esok aku exam petang kot. (Mata melihat jam)


[Ukhti S] : Lagi 3 jam NA...

[Ukhti NA] : Apa bendanya 3 jam S? (Dalam minda tengah memerah memikirkan kenapa dengan 3 jam. Kemudian baru NA tersenyum)


[Ukhti NA] : Shuuuu...Jangan duk buat bising. Senyap sudah...

[Ukhti S] : Tak nak...

-Tamat-


=)

Rasa-rasanya NA nak beritahu apa ni?

Hehehe...My birthday. Alhamdulillah dah 22 tahun berada di bumi Allah ini dan masih berpeluang melihat peredaran bumi. Ana jenis tidak suka menghebohkan hari jadi ana. Jadi di facebook, ana memang tidak meletak status hari jadi ana. Hanya orang-orang terdekat saja yang tahu.

Kenapa ana tidak suka orang tahu?

Hehehe...ana tidak suka orang ucapkan...

" Happy Birthday NA."

" Selamat Hari Tua NA."

" Selamat Hari Jadi NA."

Pelik benor la NA ni. Hehehe...

Namun, tahun ini ana rasakan satu kelainan, di mana, sahabat-sahabat ana bukan saja wish birthday kepada ana tetapi mereka juga mendoakan kejayaan ana di dunia dan di akhirat. Ana rasa seperti mahu menangis kerana ana yakin Allah mendengar doa-doa mereka. Hari jadi tahun ini lebih bermakna pada diri ana daripada tahun-tahun yang lalu dengan hadiah yang cukup istimewa antara ana, sahabat-sahabat ana dan juga Allah SWT.

Sebab keduanya, hari jadi bukan untuk ana bergembira. Pada tarikh tersebut, ialah satu titik muhasabah untuk ana bermuhasabah kembali kerja-kerja ana pada masa lalu dan juga keberkatan.

Ada satu quote daripada Mustaffa Sidik Raqi'i. Beliau berkata:

" Sebelum manusia lahir, semua makhluk sudah dicipta oleh Allah SWT. Kemudian kita lahir tanpa buat apa-apa atau membuat penambahan di dunia. Kita ini seperti barang lebihan dunia ini."

Dengan bahasa mudah dan sedikit kasar sikit, buat menyemak je kita ini kalau tidak memberi apa-apa di atas bumi Allah SWT. [ Minta maaf menggunakan bahasa kasar sikit. Huhuhu...]

Baru sebentar tadi, ana dan sahabat-sahabat lepak di dalam dapur. Seorang sahabat ana menceritakan mengenai " General Relativity" subjek yang kami pelajari kepada sahabat ana yang lain yang mengambil kos akaun.

General Relativity ini berkenaan dengan perubahan masa. Contohnya A berada di atas muka bumi dan B berada di luar bumi atau space. Masa antara kedua-duanya adalah berbeza yang bergantung kepada obsever. Jadi apabila B pulang ke bumi, dia lihat A nampak lebih tua daripada dia. Manakala B pula kelihatan lebih mudah.

Ini secara ringkasnya mengenai General Relativity. Dr Maza ada mengatakan bahawa Islam telah pun menyentuh mengenai perbezaan masa ini di mana ana ada 24 jam tidak sama dengan 24 jam yang dimilikki oleh sahabat ana.

Spesifikkan lagi, dalam 24 jam, apakah masa kita berkat? Atau masa kita adalah masa sia-sia. Ada orang mengambil masa yang sedikit sudah mampu memahami subjek yang dipelajari. Ada orang pula yang mengambil masa yang lama untuk memahamkan subjek tersebut.

Ada orang makan sikit sudah kenyang. Dan ada pula yang makan sikit, tak kenyang-kenyang juga. Hehehe...

Maka, bagaimanakah keberkatan usia ana selama ana hidup di muka bumi ini? [ Takpa tak perlu jawab. Sebab hanya ana yang tahu. Hehehe...]

" Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat,' Aku hendak menjadikan khalifah di bumi.' " [Al-Baqarah: 30]

Allah SWT tidak pernah menciptakan makhluknya secara sia-sia.....

p/s: Minta maaf sudah lama tidak update blog. Baru je habis exam untuk minggu ini. Minggu depan ada lagi dua papers. Doakan ana dan juga sahabat ana yang lain, moga Allah mempermudahkan urusan kami.

No comments

Post a Comment